Vodíkové autobusy by mohli podľa Richarda Sulíka premávať v Piešťanoch

Minister hospodárstva Richar Sulík v rozhovore pre týždenník Trend oznámil svoj zámer vybaviť jedno slovenské mesto autobusmi na vodíkový pohon. Podľa jeho slov by to mohli byť Piešťany.

O vodíkových autobusoch zabezpečujúcich hromadnú dopravu v jednom zo stredne veľkých slovenských miest hovoril minister hospodárstva Richard Sulík na jeseň minulého roka ako o svojom cieli na toto volebné obdobie. Na svetovej výstave EXPO v Dubaji vtedy Slovensko predstavilo dve vozidlá na vodíkový pohon. Jedným z nich je prototyp autobusu – výsledok spolupráce spoločnosti Rošero – P zo Spišskej Novej Vsi a Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach.

Podľa R. Sulíka majú Piešťany potenciál, aby sa stali jedným z prvých miest na svete, kde budú hromadnú dopravu zabezpečovať výhradne vozidlá na vodíkový pohon. „Majú osem autobusov, ktorých vek už presahuje 13 rokov. Som v kontakte s primátorom, ktorý takú myšlienku víta. Bavíme sa zhruba o desiatich až dvanástich autobusoch,“ povedal pre Trend minister hospodárstva.

„O možnostiach zavedenia vodíkovej dopravy v našom meste s ministrom hospodárstva SR komunikujeme. Aktuálne zbierame podklady, ktoré určia, či je tento projekt v Piešťanoch realizovateľný,“ reagovala piešťanská radnica.

Nová technológia využíva palivové články, ktoré produkujú elektrickú energiou z vodíka. Je s tým však spojených viacero problémov. Jedným z nich je výroba samotného vodíka a jeho preprava. V ideálnom prípade by sa mal vyrábať s využitím zelenej energie v mieste jeho použitia.

Riešením môže byť projekt fotovoltaického parku v Jaslovských Bohuniciach. Táto slnečná elektráreň bude súčasťou zámeru Zelený vodík pre Slovensko, ktorého cieľom je ekologizácia hromadnej dopravy. Zelený vodík by v Jaslovských Bohuniciach vznikal elektrolýzou vody pomocou energie z obnoviteľných zdrojov.

Fotovoltaický park plánuje v obci, ktorá je od Piešťan vzdialená 28 kilometrov, postaviť Jadrová energetická spoločnosť Slovenska. Vyrábať, skladovať a čerpať zelený vodík do dopravných prostriedkov tam chcú už na konci roka 2023.

Mesto Piešťany si nechalo vypracovať optimalizáciu autobusovej dopravy, ktorú verejnosti predstavili v marci 2020. Jej cieľom bolo dostať do autobusov dvojnásobný počet cestujúcich. Malo k tomu prispieť skrátenie intervalov medzi jednotlivými spojmi, ale aj zavedenie časovej formy cestovného. Súviseli s tým však aj vyššie nároky na mestský rozpočet.

Výsledky optimalizácie radnica nakoniec do verejného obstarávania dopravcu na najbližšie dva roky nezahrnula. Na základe zmluvy so spoločnosťou Arriva Trnava by sa v piešťanskej hromadnej doprave nemalo nič zásadné meniť do konca roka 2023.

Text: Martin Palkovič

Foto: Facebook/RichardSulik