Blog Lukáša Mencla: Veľkonočné prázdniny v škole?

Určite každý z nás si neraz zaspomína na školu, predovšetkým na obdobie prázdnin a času voľna, kedy sme vymýšľali aktivity, ktoré sa odďaľovali od pomyslenia na školské povinnosti. Viete si preto predstaviť, že by ste v čase prázdnin boli v škole, či na akcii organizovanej školou? Pokiaľ ste si na túto otázku odpovedali zápornou odpoveďou, tento článok je venovaný práve Vám.

Dňa 18.04.2017 – utorok, pre niekoho bežný pracovný čas, pre naše ratolesti posledný deň veľkonočných prázdnin, sa žiaci zo Spojenej cirkevnej školy vydali na celodenný výlet so svojimi učiteľmi Lukášom Menclom a Bibianou Zaťkovou do Brna.

Tradičné ranné stretnutie sa na piešťanskej železničnej stanici odštartovalo poznávanie Brna a jeho zaujímavostí z pohľadu detského dobrodruha. Do Brna dorazila štyridsiatka žiakov z vlastného presvedčenia s učiteľmi krátko po deviatej hodine ráno, odkiaľ navštívili známy český hrad Špilberk. Výklad i samotne expozície tejto zastávky deti natoľko zaujali, že sa im veľmi ťažko odchádzalo.

Druhou zastávkou bolo Technické múzeum. Nový objekt dobrodružstva a objavovania. Nový rozmer pohľadu na históriu ľudstva. Múzeom nás sprevádzal skúsený sprievodca, ktorý odpovedal aj na tie najťažšie otázky zvedavých a zaujímajúcich sa detí o techniku a exponáty, ktoré táto inštitúcia ponúka na obdiv svojim návštevníkom.

Treťou zastávkou bola fyzikálna herňa, v ktorej mali deti možnosť samostatne odhaľovať svet fyziky, jej záhad a malých zázrakov. Prečo niečo funguje tak a prečo práve takto niečo nefunguje, bolo úlohou malých dobrodruhov. Ich hlavy sa často potrápili, no s pozitívnym výsledkom vyriešili nejednu záhadu fyzikálneho sveta. O tom, že fyzika je skutočne mocná a dôležitá veda v našom živote sa žiaci presvedčili na vlastnej koži. Čas neúprosne plynul a my sme boli v Brne už niekoľko hodín.

Predposlednou zastávkou bola návšteva Bioskopu, ktorý je súčasťou Univerzitného kampusu Masarykovej univerzity v Brne. Bioskop, vedecké laboratórium, poskytol mladým výskumníkom priestor osobitého zreteľa. Deti sa zahrali na objavovateľov záhadnej DNA potravín. Nakrájať vzorku, pridať roztok, do lievika umiestniť filtračný papier… aj to boli pokyny sprevádzajúceho personálu, ktorý usmerňoval deti v praktickom výskume. Žiakov práca natoľko nadchla, že zabudli na čas, vychutnávali si naplno každý jeden okamih práce s nástrojmi a materiálom v bielych plášťoch, ktoré mali na sebe. Program sa niesol v duchu DNA detektívi. Pochopiteľne, nevynechali sme ani poznanie ľudskej DNA, ktorej model si žiaci vytvorili a odniesli domov, dopĺňa Lukáš Mencl.

Neodmysliteľnou a  poslednou zastávkou bola návšteva centra mesta. Medzi jednotlivými zastávkami sme sa pohybovali linkami MHD – električkami, autobusmi a trolejbusmi.

Výlet si žiaci pochvaľovali. Už teraz pripravujeme ďalší, najbližší na Sviatok práce – 1. mája 2017.

Zmyslom tejto akcie nebolo deti učiť nové poznatky iba teoreticky. Chytať, tvoriť, objavovať a odhaľovať sú inovatívne metódy, ktoré deti vo vyučovaní priťahujú. Ak vieme deťom niečo uľahčiť, vysvetliť teoretické oblasti praxou, je preto na mieste návšteva takých inštitúcií, ktoré nám s tým pomôžu. Nie nadarmo platí – Raz vidieť je  viac, ako stokrát počuť. A práve o tom sa žiaci presvedčili. Zážitky, ktoré si so sebou z výletu odniesli im nikto nevezme a navždy ostanú vryté v ich spomienkach na školu a učiteľov.

Autor: Mgr. Lukáš Mencl