Cinematik bude premietať v Elektrárni aj v bývalom Figare

Medzinárodný filmový festival Cinematik otvára 14. ročník už 10. septembra. Jeho návštevníci sa tento rok môžu tešiť spolu až na 96 filmových titulov v desiatich programových sekciách. Osemdesiatpäť snímok z jeho programu bude celovečerných a mnohé z nich slovenskí diváci uvidia na veľkom plátne prvýkrát. Festival sa bude odohrávať na svojich tradičných piešťanských dejiskách, no pribudnú k nim aj nové a nevšedné priestory.

Programová sekcia Free Zone statočne odoláva žánrovým aj ideovým škatuľkám. Prináša však viac než zaujímavý výber snímok všetkých žánrov a rôznorodého geografického pôvodu, no a pozýva divákov aj na filmové zážitky so špeciálnym načasovaním či v netradičných kulisách.

Dokumentárne filmy v nej zastúpi oceňovaná americko-britská snímka Three Identical Strangers (Traja blízki neznámi, 2018). Režisér a scenárista Tim Wardle v nej zachytil bombastický skutočný príbeh identických trojčiat, ktoré boli rozdelené hneď po pôrode, len aby sa po dvadsiatich rokoch  zhodou okolností opäť stretli. Film o ich neuveriteľnom osude plný tých najnepravdepodobnejších náhod a zvratov získal špeciálnu cenu poroty na festivale Sundance.

K ďalším dokumentárnym filmom v tejto sekcii patrí úchvatný cinematický výlet do európskych lesov Les Saisons (Príbeh lesa, 2015) Jacquesa Perrina a Jacquesa Cluzauda. Ale tiež aktuálna domáca snímka Neverili SME (2019), ktorá autenticky zachytáva, ako vyzerala návšteva zanietených konšpirátorov v redakcii jedného z najväčších slovenských denníkov.

Posledný menovaný film sa bude premietať v jedinečných priestoroch piešťanskej Elektrárne. Rovnako ako post-apokalyptická miniséria Petra Bebjaka Škvrna (The Spot, 2019) alebo kultový horor Seana S. Cunninghama Friday the 13th (Piatok trinásteho, 1980), ktorý bude uvedený, celkom príznačne, práve v piatok 13. septembra. Jedinečnú atmosféru sľubuje aj špeciálne premietanie notoricky známej bankovej drámy Dog Day Afternoon (Psie popoludnie, 1975) Sidneyho Lumeta, ktoré sa uskutoční v industriálnych priestoroch nového kultúrneho centra Arta v budove niekdajšieho Figara.


Čítajte aj: Opravia chátrajúci komplex Figaro, bude tam centrum Arta


Divák v sekcii Free Zone dostane tiež šancu dohnať svoje oscarové resty vďaka premietaniu dvoch z najúspešnejších snímok minulého roka podľa amerických filmových akademikov: držiteľa ceny pre najlepší film Green Book (Zelená Kniha, 2018) Petra Farrellyho a víťaza Oscara za najlepší adaptovaný scenár BlacKkKlansman (2018) Spika Leeho. Príjemný americký mainstream prináša aj nostalgický režijný debut Jonaha Hilla Mid90s (Deväťdesiate, 2019) a hereckými hviezdami nabitá krimi-komédia Going in Style (Vo veľkom štýle, 2017) Zacha Braffa.

Špičku európskeho filmového umenia bude v sekcii Free Zone reprezentovať hviezdne obsadená dráma Kursk (2019) Thomasa Vinterberga; mysteriózny švédsko-americký horor Midsomar (Slnovrat, 2019) Ariho Astera; kostýmová historická dráma z prostredia monarchie Mary Queen of Scots (Mária, kráľovná škótska, 2018) režisérky Josie Rourke; alebo tiež vtipne anti-materialistická nemecká komédia 100 Dinge (100 vecí, 2018) Floriana Davida Fitza.

Premiéry nových titulov z dielne svetových filmárskych es, súťaž ambicióznych počinov domácich dokumentaristov, tematické aj geograficky príbuzné prehliadky toho najzaujímavejšieho, najpodnetnejšieho a najúspešnejšieho, čo sa v kinematografii (nie len) za posledný rok urodilo.

Medzinárodný filmový festival Cinematik je miestom, kam chodia fanúšikovia dobrých filmov načerpávať nové zážitky a poznatky, ale je tiež dôležitým dejiskom stretnutí, workshopov a networkingu pre samotných filmárov. Ani tento rok na ňom nebude núdza o zaujímavých hostí, ako je portugalský filmár João Pedro Rodrigues, katalánsky režisér Alberto Sciamma, švajčiarsky dokumentarista Mischa Hedinger, kolumbijský dokumentarista Manuel Correa a ďalší.

Pestrým výberom premietaných filmov Cinematik iste neurazí žiaden filmový vkus a preferencie. V exkluzívnej slovenskej premiére festival tento rok uvedie rovných 40 filmov a až 62 zo snímok v jeho programe dosiaľ nebolo uvedených v slovenskej kinodistribúcii. Medzi premiérami je aj otvárací film festivalu Where’d You Go Bernadette (Kam si zmizla, Bernadette, 2019) Richarda Linklatera s oscarovou Cate Blanchett. Ale napríklad tiež nová inscenácia Nero a Seneca (2019) z produkcie RTVS, ktorá na pozadí historických reálií antického Ríma odhalí až prekvapivo nadčasové a aktuálne spoločensko-politické nešváry.

Svoj zatiaľ posledný film O Ornitólogo (The Ornitologist / Ornitológ, 2016) na festivale osobne uvedie João Pedro Rodrigues a v sekcii Rešpekt budete môcť vidieť všetkých 5 celovečerných filmov z jeho filmografie. Ten, v kom prebudia chuť lepšie porozumieť prostrediu, z ktorého tento pozoruhodný filmár pochádza, by si určite nemal nechať ujsť ani sekciu Pod lupou. Ponúkne totiž ďalších osem pokladov súčasnej portugalskej kinematografie.

V polnočnej sekcii Za hranicou kultu si Cinematik posvieti na čarodejnice v ikonickej Suspirii (1977) Daria Argenta, ale aj v novinke Petra Stricklanda In Fabric (Také krásne šaty, 2019).

Optimizmus divákom do žíl vlejú snímky v pozitívne vyladenej sekcii Nádej – bude medzi nimi aj čerstvá novinka Wernera Herzoga Family Romance, LLC (2019).

V novom dramaturgickom výbere Žiť znamená zabúdať sa predstavia snímky, ktoré približujú fenomény kolektívnej pamäte a historickej manipulácie – napríklad African Mirror (Africké zrkadlo, 2019) Švajčiara Mischu Hedingera. Sekcia Cesty slávy zase bude koncentrovaným výberom z najprestížnejších svetových festivalov – nebudú v nej chýbať ani víťazi najcennejších Paliem z tohtoročného Cannes – kórejská komédia Gisaengchung (Parasite / Parazit, 2019) a novinka bratov Dardennovcov Le Jeune Ahmed (Young Ahmed / Mladý Ahmed, 2019).

No a neodmysliteľnou súčasťou Cinematiku sú aj súťažné sekcie. V Meeting point Europe sa o festivalovú trofej uchádza výber toho najlepšieho z európskej hranej kinematografie za posledný rok – napríklad aj britský autobiografický film Joanny Hogg The Souvenir (2019) alebo mysteriózna francúzska dráma Bertranda Bonella Zombi Child (2019). Cinematic.doc je zase súťažná prehliadka vrcholov domácej dokumentaristiky – za všetky tituly v nej spomeňme aspoň film Skutok sa stal (2019) Barbory Berezňákovej, ktorý bude mať na Cinematiku svoju svetovú premiéru.

Zdroj: Tlačová správa MFF Cinematik