Výchovno-vzdelávací tábor s Mestskou políciou z Piešťan

V dňoch 1. až 7. júla 2018 sme začali „táborovať“ so školákmi zo základných škôl z Piešťan obklopení prírodou okolia Vrútok a Martina.

Hotel Junior, ktorý leží pri vstupe do lesného porastu nás privítal chladných počasím, čo nás ale neodradilo od realizácie zaujímavého programu v rámci tábora pre peer aktivistov v prevencii kriminality.

Hneď po príchode sme navštívili pamätník partizánov Karvaša a Bláhovca, ktorí zomreli v objatí počas 2. svetovej vojny, prečítali sme si o ich osude, v pondelok nás čakal už deň plný návštev. Ráno sme sa učili s kynológmi – príslušníkmi PZ SR z Martina, ako cvičiť psov, základný výcvik nám ukázali až traja psy, ktorí deti zaujali i pobavili. To sa už na nás chystali príslušníci Mestskej polície z Martina, ktorí poriadne vyskúšali fyzickú kondíciu detí, okrem ukážok bojových umení, predviedli i základy sebaobrany a potom zapojili do aktivít i peer-aktivistov.

Popoludní sa na nás pripravili skauti z Martina, ktorí obsadili celú lúku a les za hotelom a na stanovištiach zbierali deti body za splnené úlohy, pri ktorých sa naučili, ako postaviť prístrešok v lesnom poraste, ako vyzerajú stopy zvierat, ako založiť oheň, poskytnúť prvú pomoc, orientovať sa v lese podľa porastov, viazať základné uzly a mnohé iné veci, ktoré sa dajú využiť skutočne v rôznych životných situáciách. A večer sa niesol v duchu tancov a tanečných súťaží, ako napr. stoličkový tanec.

Tretí deň sme si urobili celodenný výlet do Skanzenu v Jahodníckych hájoch, kde nás zaujal najstarší drevený kostol a dom, kde nakrúcali film Perinbaba. Potom sme sa presunuli na Národný cintorín v Martine a na elektronickej tabuli sme vyhľadali hrobové miesta našich národných dejateľov a mnohých významných ľudí v oblasti kultúry. Na záver nás čakalo Hasičské múzeum v Martine, v ktorého areáli sa nachádzali i rôzne športové aktivity, kde sa deti dosýta vyšantili. Večer sa strieľalo zo vzduchoviek a tancovalo v rytmoch zumby.

Ďalší deň sa niesol v duchu prechádzky do lesa, zbierali sme lesné jahody a maliny a popoludní zahájili súťaž v streľbe zo vzduchovky, zúčastnili sa všetky deti a výsledky sa rozdelili na dievčenskú a chlapčenskú čast, prvé miesto získali Sofia Pátrovičová a u chlapcov Erik Pánsky. Večer s táborákom a opekaním špekačiek sa páčil ozaj každému a kto nechcel špekačku, dokŕmil sa čerstvo nakrájanou zeleninou či prekvapením večera – opekaním marshmallows – cukríkov.

Štvrtok bol výletný, prezreli sme si mini-zoo a biofarmu v Turčianskych Kľačanoch, kde sa chovajú zvieratá, najviac nás pobavila bláznivá lama, ktorá nás naháňala po celom obvode plota, ale našťastie sme boli z vonkajšej strany. Nakúpili a ochutnali sme ovčí syr, ovčie a kozie výrobky a deti sa vybláznili na drevených preliezačkách a hojdačkách v okolí zurčiaceho potoka.

Poobede hotel Junior organizoval deň detí a zúčastnili sa ho nielen deti z okolia ale i naši peeráci. Hrdo odnášali sladkosti získané v rôznych súťažiach s animátormi a na záver získali množstvo cien v tombole. Večer nás čakala skúška odvahy na nočnom pochode lesom, deti chodili zväčša po dvoch po vyhradenej trase a veru sa riadne výskalo a kričalo medzi stromami a lesným porastom. Ale bol to super zážitok a aj tí najväčší bojazlivci sa na konci cesty menili na hrdinov…

Posledný deň bol spojený najmä s táborovými trhmi, súťažami, tombolou a výmennými trhmi na záver. Komu sa nepáčilo, čo získal, mohol si vymeniť s kamarátmi na báze dobrovoľnosti. Popoludní sa nebo rozplakalo a tak sme zorganizovali turnaj v stolnom tenise, kde zvíťazil David Drobný. A čo by to bol za tábor bez karnevalu, večer sa deti prichystali masky a zvíťazila maska námorníčky Sofie Sýkorovej, ale odmenení boli všetci sladkosťami. Potom si zasúťažili s balónmi a lentilkami pod taktovkou panovníka Cézara, ktorý celý karneval uvádzal.

A to nás už čakalo balenie sa domov, ráno sme odovzdali izby, vyhriali sa ešte na horskom slnku pri hrách a futbale a po obede nás autobus prepravil bezpečne do prístavu zvaného domov…. tešíme sa opäť o rok!