Slovenské školstvo. Utópia či apokalypsa?

Ako štrajk učiteľov delí Slovensko – niektorí ho podporujú, niektorí akceptujú, no nájdu sa aj takí, ktorí ho nechápu a zamietajú.

A toto je jeden veľký dôvod, prečo sa zamyslieť. Prečo taká malá krajina ako Slovensko môže byť tak rozdelená. Ide len o závisť z vyjadrenia názoru(protestu)? Ide len o obavu, že učiteľ bude mať vyšší plat?

Tak ako to celé je?

Nie, nepoznám celé úzadie, ale poviem vám to tak, ako to reálnymi očami vidím. Niekedy stačí použiť sedliacky rozum a nebudem nasledovať ľudí, ktorí veria, a pritom nevedia v čo.
Som obyčajný študent, ale pokojne ma volajte Fallen. To, čo sa ohľadom štrajku deje ma už nebaví a určite aj vy ho už máte plné zuby. Nie, štrajk mi nevadí, vadí mi iba to, ako ho ľudia vnímajú.

A prečo podporujem štrajk?

Každý z vás bol študentom, a preto si zaspomínajte na to, aké mali školy úroveň.
A aké majú školy úroveň teraz? Ak by ste sa išli pozrieť na školu, ktorú ste navštevovali, tak by ste zistili, že sa vôbec nezmenili. A teraz sa pozrite okolo seba. Vidíte mladých, ktorí sú vychovaní technológiami, vidíte obrovský technologický pokrok. A teraz opäť, pozrite sa na školu, ktorú ste navštevovali. Áno, možno veľký starý počítač nahradilo 30 malých a výkonnejších, ale čo ďalej? Teraz vstúpte do vnútra školy, možno uvidíte nové tváre učiteľov, nové nátery stien, nové záchody. Ok, srandujem. A teraz sa spýtajte učiteľa, či si môžete pozrieť učebnicu Zbierku úloh z matematiky. Áno, našli ste tam váš podpis? Hádam už pár ľudí pochopilo, prečo nutne treba niečo robiť so školskom na Slovensku, ale pokiaľ nie, tak čítajte ďalej.

Určite ste už poučili o financiách z EÚ o modernom vzdelávaní. Myslím, že médiá nám to pripomínajú dosť. Takže moderné vzdelávanie, keď už nemáme tie tablety a počítače každý z nás, tak by ich mohol mať aspoň učiteľ. A prečo? Nie, nebude si tam písať s ostatnými učiteľmi a ohovárať žiakov. Počítač, či tablet by sa využíval na jeden z jeho základných funkcií, rýchle vyhľadávanie informácií (keďže nám už tie staré učebnice nestačia).

A ešte aby som nezabudol, nie, moderné vzdelávanie neznamená len nové technologické pomôcky, ale aj nový spôsob výučby, napríklad neformálne vzdelávanie (preferované napr. v Dánsku). Prečo tento spôsob nevyužívame? Je veľa dôvodov, ale medzi základné patrí nízka dotácia školení (aj keď, musíme si uvedomiť, sú takéto školenia na Slovensku? Sú pre učiteľov zadarmo?). A teraz to najnutnejšie, zmena učebného plánu a celkového plánovania výučby na Slovensku. A prečo? Pretože memorovanie už nemá takú cenu, samozrejme základy treba mať, ale načo sa učiť poučky, ktoré si vyhľadám o 3 sekundy? Predsa najlepším učiteľom je život. A čo s tým? Určite vylúčiť, či obmedziť predmety, ktoré sú nadbytočné (nejdem tu menovať aké, keďže záleží na odbore). A prečo? Pretože ľudská myseľ má veľkú kapacitu, ale sústredenie sa je obmedzené. Preto sa radšej budem sústrediť na aktuálne podstatnejšie ciele, ako by som sa mal stresovať pri ďalších predmetoch (bohužiaľ, takto to teraz funguje).

A ako posledné k modernejšej výučbe. Treba si uvedomiť, že veľký počet momentálnych a budúcich študentov bude pracovať na pracovných miestach, ktoré v tejto dobe ešte neexistujú. Ako budú na ne pripravení?

Momentálne som v 4. ročníku strednej školy a tým pádom sa blíži maturita. Pár vecí, ktoré sa mi nepáčia. Nie nebudem tu nadávať na učenie, je potrebné, ale na spôsob výučby aký som vyššie udával (veľa nadbytočných predmetov -> menej času na učenie maturitných tém -> viac stresu -> viac ohrozené zdravie). Taktiež čo je potrebné pri maturite zmeniť je celková maturita, náhodný a šťastný výber otázok mi má rozhodnúť o budúcnosti (áno, takto to funguje, otázky sú ťažšie a ľahšie, niekto sa naučí polovicu a práve jednu z nich si vyberie, niekto sa naučí všetko a akurát dostane okno na vybranú). A to ako vás učitelia ohodnotia? Niekto má vyššie a niekto nižšie nároky, ako všade, tak prečo má byť toto ten správny formát ukončenia SŠ? Ďalej ohľadom maturity, písomná skúška z anglického jazyka (počúvanie) – tu je jedna veľká otázka. Prečo nie slúchadlá ale rádio? Nie je to výhoda, či nevýhoda, keď sedíš vpredu či vzadu?

Povedzme, že spravím maturitu (dúfajme). Kam ďalej?
Slovensko mi ponúka toľko možností VŠ/Univerzít, že neviem kam si dať prihlášku ako prvé. Vyše 20 univerzít na takom území ako je Slovensko? To máme toľko profesorov, či berieme každého na prihliadanie kvality?
Kam si dám prihlášku? Nie, bohužiaľ na Slovensko nie. A prečo? Určite pre spôsob vyučovania, ktorý je podobný ako vyššie uvádzaný, ale čo je ešte horšie je úroveň. Úroveň, ktorú by ťažko podliezol aj krtko (česť výnimkám, či výnimke?).
No čo ak maturitu nespravím?
Keďže na Slovensku je taký trend, že titul a vodičák je samozrejmosť ako voda vo Váhu, tak aj napriek tomu možnosti sú. Keď si pozriem niektoré firmy a ich vedúcich, tak mi je až do plaču, ale to je zase iná téma. Tak, už len jedna veta k tomuto – nepozerajme na titul, ale na to, aký človek je a čo naozaj vie.

Na chvíľu zaspomínam za ŽS. V mojich 15 rokoch robiť skúšky dospelosti? Trošku stresujúce, nie? Keď niekto spraví taký test a sám nevie odpoveď, tak prečo ju čakať od detí? Áno, deti sú plné kreativity a optimizmu, ale bohužiaľ takéto skúšky im len podkopávajú nohy.

A teraz to, o čom všetci diskutujete a nič iné nevnímate – platy. Na toto mám jednoduchú odpoveď. Keď niečo chceš, tak to povedz. Učitelia to povedali, tak nezáviďte, ale sťažujte sa tiež, však každý má na to právo (samozrejme všade je primeraná hranica). Určite aj vás učitelia učili, keď sa vám niečo nepáči, tak to vyjadrite.

A môj názor na vyššie platy pre učiteľov? Áno aj nie. Celoplošné zvýšenie platu je zbytočnosť. Je tu veľa faktorov ako bydlisko, úroveň vzdelávania, kurzy, certifikáty, výsledky študentov (nie len výsledky v štúdiu, ale aj budúce uplatnenie).

A vážne. Milá vláda, ďakujeme za vlaky zadarmo, ďakujeme za príspevky na bývanie, ďakujeme za zvýšenie dôchodkov, ale bohužiaľ, ako ma učitelia naučili a život potvrdil. Idete na to dobre, ale pokiaľ chcete rozhýbať ekonomiku, tak rozdávajte investíciami (investície pomôžu rozhýbať ekonomiku, zvýši sa zamestnanosť, tým pádom budú mať zamestnanci vyššie dôchodky, a pokiaľ by ste dobre investovali, napríklad do cyklochodníkov, tak by som ich rád využil a nemusím mať vlaky zadarmo).

A verejná správa, môžete mi vysvetliť na čo je nám 16 000 vojakov len v Slovenskej armáde? Sme krajina v ohrození? Čo tak obmedziť výdavky na jeden sektor a zvýšiť ich napríklad pri platoch učiteľov. Myslím, že pokiaľ budú študenti vzdelaní, tak im nenapadne vyvolávať vojny.
Učiteľom sa prostredníctvom samospráv, kde máte vlastných ľudí, môžete vyhrážať ale ako dobre viete, mladí tvoria budúcnosť, na mladých nemáte dostatočné páky, keďže sme liberálne osoby bez záväzkov . Pokojne môžeme ísť štrajkovať aj my, študenti, a nás je oveľa viac ako učiteľov, a potom uvidíme, kto vydrží viac. Nie nevyhrážam sa, ale úprimne mám toho už plné zuby.

Som Fallen. Som mladá nezávislá osoba, ktorá nie je a nikdy nebude ovečkou v spoločenskom šedom stáde. Pokojne sa o tomto všetkom porozprávam osobne. A pokiaľ so mnou súhlasíš, tak vyjadri svoj názor tiež, neboj sa, a aj ty pomôž Slovensku zbaviť sa tohto bremena (nemyslím školstvo, myslím…).

Autor: Rasťo Gablovič