Krajinský most – Most T. G. Masaryka má 90 rokov
![](/uploads/novy-most-cez-vah-zdroj-fb-piestany-history-1200x800.jpg)
Jeho výstavba trvala dva roky, realizátora vybrali pomocou verejnej súťaže. Most dostal meno po prvom prezidentovi a dodnes je jediným cestným premostením Váhu v Piešťanoch.
Na začiatku 20. storočia viedla hlavná dopravná tepna cez Kúpeľný ostrov. Nad obtokovým ramenom Váhu bol jednoduchý pontónový most a nad hlavným ramenom viedla cesta po „chatrnom moste s železnými nosníkmi na drevených barlách,“ píše Arpád Straka, prvý piešťanský kronikár.
Narastajúca doprava, ale aj hnaný dobytok kvôli tomu prechádzali stredom obce a okolo kúpeľných budov, čo spôsobovalo „ťažké premávkové i hygienické závady“. Oba mosty boli staré a vzhľadom nezodpovedali významu kúpeľného miesta.
Nový most sa mal pôvodne dotýkať južného cípu Kúpeľného ostrova, ale nakoniec projektanti rozhodli posunúť ho ešte o 100 metrov smerom na juh a s ostrovom ho spojiť murovanou hrádzou.
Vypracovanie projektu zadala bratislavská župa, pod ktorú Piešťany vtedy patrili, úradníkom referátu verejných prác Ing. Dr. Jozefovi Činčerovi a Ing. Ivanovi Grebeníkovi.
Verejnej ofertnej súťaže sa podľa kroniky zúčastnilo 16 subjektov, vyhrala ju firma Úrad. autor. stav. inžinieri Müller a Kapsa v Bratislave. Stavenisko odovzdali na začiatku roka 1930 a už 2. januára 1932 začal most slúžiť.
Všetky práce boli ukončené o štyri mesiace neskôr. Celkové náklady presiahli 7,7 mil. korún a podieľal sa na nich štát aj miestna samospráva. Most bol pomenovaný po prvom prezidentovi T.G. Masarykovi, na pamiatku jeho 80. narodenín.
V noci z 3. na 4. apríla 1945 opustilo ustupujúce nemecké vojsko Piešťany a pred odchodom tento most zničilo. „Ohromná detonácia z výbuchu mostu dáva obyvateľstvu na vedomie, že nemecké vojsko odchádza,“ uvádza kronikár.
Koncom roka 1980 začala chodcom a cyklistom slúžiť lávka, ktorú nechala radnica o 39 rokov neskôr uzavrieť kvôli bezpečnosti. Náklady na jej rekonštrukciu dosiahli 720-tisíc eur, mestu na ňu prispeli Trnavský samosprávny kraj a Trnavská vodárenská spoločnosť, Slovenský plynárenský priemysel – distribúcia a Slovak Telekom. Lávka začala opäť slúžiť koncom marca 2021.
Krajinský most je v správe Trnavského samosprávneho kraja. Jeho vrchnú časť opravili v roku 2014, dva mesiace bol preto úplne uzatvorený. Počas týchto prác prišlo k rozšíreniu vozovky o obrubníky, nosnosť zostala nezmenená. Aj naďalej majú na most vjazd zakázaný autá nad 12 ton (okrem autobusov a vozidiel údržby ciest).
Rekonštrukcia spodnej časti Krajinského mosta bola dokončená v septembri 2020. Keďže bolo potrebné opraviť aj časti, ktoré sa nachádzajú pod vodnou hladinou, dočasne ju znížili o jeden meter. „Vďaka tomu sme boli schopní sanovať aj miesta, ktoré boli narušené a bolo ich treba dobetónovať, upraviť a zainjektovať,“ povedal vtedy Juraj Marko z firmy Swietelsky Slovakia.
![](https://www.zpiestan.sk/uploads/Výstrižok-z-dobových-novín-a-výstavbe-Krajinského-mosta-Zdroj-Michaela-Herbst.jpg)
Výstrižok z dobových novín a výstavbe Krajinského mosta. Zdroj: Michaela Herbst FB/Piešťany-History
![](https://www.zpiestan.sk/uploads/Plte-na-Váhu.jpg)
Plte na Váhu. Zdroj: FB/Piešťany-History
![](https://www.zpiestan.sk/uploads/oprava-krajinskeho-mosta-po-2.-svetovej-vojne.jpg)
Oprava Krajinského mosta po 2. svetovej vojne. Zdroj: FB/Piešťany-History
![](https://www.zpiestan.sk/uploads/premavka-na-krajinskom-moste-v-roku-1964-Foto-jozef-drlička.jpg)
Premávka na Krajinskom moste v roku 1964. Foto: Jozef Drlička Zdroj: FB/Piešťany-History
![](https://www.zpiestan.sk/uploads/Foto-Eduard-Budke.jpg)
Menej tradičný pohľad na Krajinský most. Foto: Eduard Budke Zdroj: FB/Piešťany-History
Text a foto: Martin Palkovič Zdroj: Kronika mesta Piešťany Foto: Piešťany – History
Úvodná časť článku bola prvýkrát publikovaná 6. januára 2020.