Najväčší slovenský eshop s módou oblieka skoro celú Európu

Svet obchodovania s módou bol pre Petra Krála najskôr iba experiment. Počas štúdia na vysokej škole sa nadchol online eshopmi z Veľkej Británie. Spôsob, akým fungovali a predávali chcel vyskúšať aj v rodnom Česku. Najskôr to mala byť iba práca „popri“ inej, no ambiciózny Peter sa postupne vyprofiloval na skúseného manažéra. Dnes úspešne expanduje s eshopom „Factcool“ naprieč Európou.

Obrat cez 55 miliónov eur a online eshopy v takmer dvadsiatich krajinách. To znie na slovenskú firmu s predajom oblečenia veľmi dobre.

Je to tak. Tento rok nastal zásadný obrat. Či už v tom, že sme poskočili čo sa týka revenue, teda v obrate. Tržby sme ročne takmer zdvojnásobili. No a zároveň sme otvorili ďalších zhruba osem krajín. Momentálne máme s našimi e-shopmi pokrytú takmer celú Európu. Zostáva iba pár krajín. Ale aj na tých sa pracuje.

Kedy ste prišli do Trenčína a ako si spomínate na váš vstup do Factcoolu?

Predtým, než som prišiel do Trenčína, fungovali sme s eshopom Bezvasport. Zakladali sme ho v roku 2010 so spolužiakom z vysokej školy. Pred troma rokmi nás kúpila skupina Factcool Group a stali sme sa jej súčasťou. Dohoda bola, že pôvodný zakladateľ tu bude robiť aj riaditeľa. V tom čase som dostal na starosti sourcing, takže som sa stal obchodným riaditeľom. Kolega z Bezvasportu začal riadiť marketing.

Ako sa firme darilo?

Minulý rok sme každý mesiac prerábali ¾ milióna, čo bolo veľmi zlé. V polovici roku 2019, keď som sa stal generálnym riaditeľom, sa veľa vecí zmenilo. Dostal som zadanie, síce so značne obmedzenými prostriedkami, ale v závere roka sa od firmy očakával break even. Bolo viac než jasné, že firma potrebuje zásadnú reštrukturalizáciu. Museli sme sa centralizovať. Nedalo sa fungovať tak, že IT team zostane naďalej v Prahe a ostatní budeme pracovať v Trenčíne. Takže sme sa centralizovali na jedno miesto. Musím však povedať, že sa to veľmi dobre podarilo, lebo tých „skúsených“ manažérov, ktorí dostali firmu do straty, sme nahradili šikovnými ľuďmi z Trenčína. Tí ich nenahradili, ale ich o niekoľko levelov preskočili. Sú mladí a majú chuť niečo dosiahnuť.

Finančné obmedzenia sa tak ukázali ako benefit.

Áno. Ale treba povedať, že začiatok bol zložitý. Pokiaľ prerábate každý mesiac peniaze, to sa nedá škrtnúť z mesiaca na mesiac, má to dojazdy, výpovede. Museli sme značnú časť financií ukrojiť hneď prvé dva mesiace a potom sme sa už preklápali. A dokonca, časom sme sa dostali do zisku. To sme pôvodne nečakali, lebo zadanie bolo byť v kladných číslach až v decembri.

Úspešnosť závisí aj od ochoty robiť niečo nové. Bolo všetko, čo ste si zaumienili, vždy úspešné?

Neúspechy sú prirodzenou súčasťou podnikania, kto nezažil neúspech, tak podľa mňa nepodnikal. Človek sa ale musí poučiť. Chyby robíme všetci. Akurát sa nesmú opakovať a to hovorím aj svojim ľuďom: Pokojne urobte chybu, ale nechcem ju vidieť dvakrát.

Eshopov s oblečením je veľa. Je komplikované dostať ich do povedomia a presadiť sa?

Tiež máme viacero eshopov. Naša vlajková loď je FACTCOOL. Menším bratom je eshop ALIATIC, ten pôsobí v deviatich krajinách, a historicky najstarší je BEZVASPORT. Ten funguje v rámci Česka a Slovenska. Ale konkurenciu úplne priamo nevnímame. Napríklad v Srbsku sme jednotkou na trhu. Samozrejme, sú veľké značky ako ABOUT YOU alebo ZAALANDO, ZOOT. No nevnímame ich ako našu priamu konkurenciu. Každý sa zameriava na iné značky a iní sú aj zákazníci. Rozdiel však vidíme v tom, aké majú tieto firmy rozpočty na marketing. Je iné robiť reklamu s prakticky neobmedzenými peniazmi.

Ako vyzerá zákazník Factcoolu?

Náš priemerný a bežný zákazník má v priemere 30 – 40 rokov. Má rád módu, ale nie je úplne primárne zameraný na celosvetovo známe značky, nepotrebuje mať na sebe viditeľný znak Tommy Hilfiger. Ponúkame veľké množstvo produktov, ktoré nie sú pobrandované, nemajú žiadne logo. Tiež značky, ktoré sa tu inak vôbec nevyskytujú. Našim cieľom je ponúknuť za dobré peniaze – dobré produkty. Náš benefit vidím v tom, že vieme v každej krajine ponúknuť lokálnu zákaznícku podporu, ktorá je pripravená pomôcť s hocičím.

Koľko v priemere minie zákazník na jednej objednávke?

Je to približne 50 eur. Keď prídu zimné mesiace, hodnota objednávky v priemere o desať eur stúpne.

Dá sa byť v oblasti eshopu s oblečením inovatívny?

Určite. Ide o spôsob prezentácie produktu a o to, ako s ním pracovať. Pred rokom sme riešili to, že hoci pôsobíme v takmer každej krajine Európy, všetkým ponúkame to isté. Náš eshop vyzeral všade rovnako. Dali sme si úlohu zmeniť to. Priniesli sme inováciu a už pristupujeme ku každej krajine i webu samostatne. Ešte nás v tejto oblasti čaká veľa práce.

V čom sa líšia vaši zákazníci v jednotlivých krajinách?

Napríklad v Rumunsku nepotrebujeme mať extra známe značky. Nakupovanie tam stojí na zaujímavých produktoch, ktoré hrajú farbami. Oproti tomu Chorváti sa radi zameriavajú na svetové značky typu NIKE či ADIDAS.

Určujú eshopy módny trend?

Do istej miery áno. Momentálne trendy toho, čo ľudia nakupujú udávajú eshopy. Pretože ľudia nakupujú, čo vidia. Teraz je veľmi populárny Instagram. Kým sme sa do toho pustili, neveril som, že influenceri majú takú predajnú silu. Ľudia sa inšpirujú a my sme cez nich schopní získať aj tisíc objednávok denne, čo mi niekedy prišlo až nemožné. No to celosvetové udávanie trendov náleží stále veľkým firmám a módnym domom.

Čím väčší obchod, tým viac produktov. Nie je problematické sa zorientovať pri kúpe oblečenia na veľkom eshope? Dá sa prejsť každý kúsok?

V tomto sú dôležité kategórie, filtre. U nás na eshope máme cez 70-tisíc produktov a veľmi rýchlo sa menia. Značiek, ktoré predávame je okolo 800. Práve teraz implementujeme dodávateľa z Českej republiky, ktorý poskytne ďalších 15-tisíc produktov. Len pre predstavu, v pánskych tričkách máme asi 6-tisíc produktov.

Ako to vyzerá premietnuté do objednávok?

Denne máme 5-tisíc až 6-tisíc objednávok. Ku koncu novembra očakávame 10-tisíc objednávok denne. Oproti minulému roku je to posun. Máme viac než 100-percentný nárast. Do veľkej miery sa na našom raste podpísala situácia s Covidom.

Kuriéri v tomto období takmer nestíhali dodávať tovar.

V dobe, keď sa začali uzatvárať hranice, desať dní sme mali prepad 30 percent. Nevedeli sme, čo príde, ale padalo to všade. No potom sa všetko začalo otáčať. Začiatkom apríla nám začali druhé Vianoce. Od apríla do júna sme mali vyššie obraty než za minulý december. To sme nečakali, lebo sme si mysleli, že oblečenie a topánky sú v situácii, kedy máte zostať doma, nepotrebný produkt.

Firma rastie. Ako máte nastavené napĺňanie obratu?

Keď sme to plánovali s investormi, vychádzali sme z čiastky 30 miliónov eur a nastavili sme si rast 66 percent. Hovorili sme si, že keď dosiahneme 50 miliónov, bude to úspech, ale mali sme to nastavené ľahko pod. Teraz sme na 55 miliónoch a môj cieľ je 60 miliónov. Bolo by zlé, keby som mal nízke ciele. Nezameriavame sa však iba na obrat, musí tam byť aj profitabilita.

Kde vidíte firmu o pár rokov?

Našim cieľom je etablovať sa v strednej a východnej Európe. Dôležité je, aby boli spokojní zákazníci. Aby sa vracali. Do dvoch rokov by sme chceli prekonať hranicu 100 miliónového obratu, ale to je vývoj.

Plánujete vstúpiť do módneho priemyslu s vlastnou značkou?

Okrajovo sme na tom začali pracovať tento rok. Spolupracujeme s viacerými firmami, kde si vytvárame kolekcie. Zatiaľ na to nebolo veľa financií, ale budúci rok v tom, verím, nastane posun. Je to cieľ, ktorým chceme ísť.

Čo všetko ste obetovali pre úspech firmy? Aký dôležitý je v podnikaní pomer šťastia, náhody a cieľavedomosti?

Cieľavedomosť je hlavná súčasť podnikania. Ale ostatné dve veci k nej človek takisto potrebuje. Bez toho to nejde. „Šťastie“ pre firmu bol napríklad Covid. Dovolili sme si zainvestovať do vecí, ktoré by sme inak nerobili. A náhoda bola, že sa stalo to, čo sa stalo. A čo som obetoval? Veľká zmena bola presťahovať sa z Čiech na Slovensko. Som veľký lokálpatriot a Vysočinu milujem.

V čom sa cítite najpohodlnejšie?

Moja klasická súčasť šatníka sú kraťasy. Dávam si ich dole až s prvým snehom. Takže aj môj posledný nákup na našom eshope boli práve krátke nohavice. Poznám svoju veľkosť, tak som si vzal rovno štyri kusy. Každé v inej farbe. Nenakupujem často, ale keď na to príde čas, nakúpim radšej viac.

PETR KRÁL (1988) sa narodil v Pelhřimově. Študoval na obchodnej akadémii v Pelhřimově , Vysokú školu ekonomickú navštevoval v Prahe. V roku 2009 založil eshop LOVESPORT, v roku 2010 so spolužiakom Jindrom Minářom zakladá Bezvasport. Vo firme Factcool pôsobí od roku 2017. Najskôr vo firme pôsobil v pozícii obchodného riaditeľa, od roku 2019 je generálny riaditeľ.

FACTCOOL je eshop s oblečením, s hlavnou centrálou v Trenčíne. Vo svojom portfóliu ponúka oblečenie rôznych svetových značiek, ktoré tvoria 90% obratu, obuv a módne doplnky. Pod doménou „Factcool“ je eshop dostupný vo viac než 20-tich krajinách Európy, vždy v konkrétnom jazyku a s ponukou zacielenou na daný trh. Firma zamestnáva približne 170 ľudí. V štvorposchodovom sklade s úžitkovou plochou 45-tisíc m2 sa denne naskladní a vyskladní približne 20-tisíc kusov tovaru. V sklade pracuje približne 90 ľudí a firma objednávkami denne naplní desať áut.

(Reklamný článok)