Michal Čuridlo, ktorý rozbiehal Pelikán: Piešťany sú ideálne miesto na život

Pracoval v Českých aerolíniách v Londýne, pomáhal rozbiehať dnes známy projekt Pelikán a ešte v čase, keď bol online marketing vo svojich začiatkoch a podľa jeho slov mu málokto rozumel, založil v Piešťanoch vlastnú agentúru. Absolvent Strojníckej fakulty v Bratislave Michal Čuridlo sa do kúpeľného mesta prisťahoval vo svojich deviatich rokoch z Banskej Štiavnice. V jeho tíme súčasne pracuje deväť ľudí.

Online počas posledných rokov naberá na sile. Obdobie koronavírusu túto sféru štatisticky posilnilo. Bolo pre vás obdobie pandémie ekonomicky prínosné?

Stále sme na začiatku veľkých zmien. Prvotný šok ovplyvnil všetkých, aj digitálne agentúry. Nie veľa klientov v prvých týždňoch bolo dosť odvážnych na to, aby nevypli kampane. Pocit neistoty spôsobil, že kampane vypínali nielen podnikatelia, ktorí tak museli spraviť, keďže ich prevádzky museli byť zavreté, ale boli aj niektorí, ktorí to nemuseli. Avšak z dôvodu neistoty kampane vypli.

Tu sme jasne videli, že zahraniční klienti mali pevnejšie nervy a v kampaniach pokračovali. Potom nasledovalo obdobie, keď nám pribudli klienti, ktorí digitálny marketing nerobili, ale pod tlakom korona situácie reagovali a prispôsobili sa situácii.

Je pre vašich klientov presun služieb do online priestoru náročný?

Je to individuálne. Myslím si, že nezáleží ani tak na odvetví, v ktorom klient pôsobí, ako na jeho osobnom nastavení a prístupe. Ak naša komunikácia začne s poznámkou „tak spravte mi ten digitál, lebo to majú aj ostatní“, je to odsúdené na pomerne tŕnistú cestu. Ak je však klient otvorený počúvať a sám sa zaujíma o to, čo sa bude robiť, je to vždy jednoduchšie, rýchlejšie a úspešnejšie.

V čom spočívajú benefity a výzvy podnikania v online marketingu?

Benefitmi sú jednoznačne merateľnosť výsledkov a následne optimalizácia s cieľom dosiahnuť čo najlepšie výsledky. Zároveň flexibilita. Ak nemáte dostupný tovar alebo službu, reklamu môžete okamžite vypnúť, preformulovať alebo presmerovať na iný produkt. Takýto luxus tradičné médiá neposkytujú.

Pracovali ste v Českých aerolíniách, neskôr ste ako marketingový manažér pracovali na projekte Pelikán, ktorý je pomerne úspešný. Prečo ste odtiaľ odišli?

Práca pre leteckú spoločnosť bol splnený detský sen. Teda aj keď nie ako pilot. Ale mať možnosť pracovať v oblasti marketingu na najvyspelejšom digitálnom trhu v Európe, akým je Spojené kráľovstvo, bolo dostatočnou náhradou.

Pelikán bol logickým pokračovaním, keďže to bol rozbiehajúci sa online predaj leteniek doma na Slovensku. Z Londýna sme s manželkou odišli späť do Piešťan hneď po svadbe a z Pelikána som sa rozhodol odísť po dvoch rokoch denného dochádzania na trase Piešťany – Bratislava.

Asi vám zostalo aj viac voľného času na záľuby, medzi ktorépatrí beh, bicykel a otužovanie.

Piešťany sú ideálne miesto na život. Pracovné príležitosti tu možno nie sú také atraktívne, ale aj to sa dá riešiť. V dnešnej dobe startupov, anjelských investorov, prípadne možnosti začať v coworkingových priestoroch sa zdá aj táto nevýhoda riešiteľná.

Čo sa týka rodinného života, poskytujú ideálne podmienky na oddych aj zábavu. Môžete si vybrať medzi rôznymi športmi. Ak sa nemýlim v počte registrovaných športových klubov sme na Slovensku unikát. Šport je forma relaxu, nie každý deň ide všetko ideálne, preto možnosť odreagovať sa je veľmi dôležitá. K otužovaniu som sa dostal pred 9 rokmi, keď som hľadal spôsob zlepšenia imunity a odvtedy som ostal verný aj tejto zimnej aktivite.

Zakotvili ste teda v Piešťanoch. Tu žijete a máte rodinu. Dokonca sa angažujete v piešťanskom hokeji. Boli aj iné dôvody prečo práve Piešťany?

Manželka, aj ja, máme rodinu z Piešťan, takže návrat domov bol vždy len otázka času. V piešťanskom hokeji sa angažujem ako rodič, pretože obaja synovia sú hráčmi HK Havrani, takže sa snažím pomôcť tak, ako aj iní rodičia. Myslím, že nad iným mestom ako Piešťany sme ani nerozmýšľali. Dokonca, keď už som cítil, že dochádzanie do Bratislavy je neúnosné, tak ponuku presťahovať sa do Bratislavy sme zamietli. Piešťany aj svojou polohou sú ideálne – vzdialenosť či dopravné napojenie sú podľa mňa ideálne pre podnikanie.

Späť k práci. Je pravda, že online marketing je práca, ktorá sa dá robiť odvšadiaľ?

Vysoká flexibilita tam určite je a digitálne nomádstvo je určite v digitálnom marketingu rozšírené. Veľa záleží od projektov. Ak digitálny marketér robí na svojich projektoch, je to vždy jednoduchšie. Je len na nás, ako si nastavíme naše vzťahy so zákazníkmi. Aj táto sféra má svoje výzvy, keďže naši klienti sú z celej Európy. Všetkých však zaujímajú výsledky a je im jedno, kde sedíme.

Prečo je dnes online taký populárny?

Digitál sa vyvinul na super efektívny spôsob marketingu. Personalizácia, automatizácia a implementácia umelej inteligencie tento spôsob marketingu posúvajú stále vpred. Tiež si treba uvedomiť , že popularita digitálneho marketingu ide ruka v ruke so správaním sa spotrebiteľov. Sme online stále viac na úkor iných médií.

Asi pomerne často sa v práci stretávate s internetovým vyhľadávačom Google. Je naozaj top v oblasti online marketingu alebo sa mu niečo približuje?

Google je určite veľmi dôležitým článkom digitálneho marketingu. Vo využívaní dát a jeho zbere sú skutočne neprekonateľní. Na druhej strane je to stále jedna z možností a úspešná marketingová stratégia musí obsahovať aj iné platformy.

Aké?

Digitálny priestor je veľmi variabilný, čiže odpoveď na otázku, ktoré ďalšie platformy je vhodné využiť, závisí hlavne od toho, aké ma kampaň ciele. Tiež aká je celková marketingová stratégia. Je doba, keď vieme merať pomocou digitálnej analytiky pôvod telefonátov vo firme, čiže prečo zvoní vo firme telefón. Alebo vieme nakúpiť mediálny priestor. Je dôležitá správna kombinácia vhodných formátov a systémov. Nesmiem opomenúť sociálne siete ako Facebook, Instagram, Snapchat, Linkedin, Pinterest či TikTok. Zoznam ďalších systémov by bol ešte dlhší.


Pokračovanie rozhovoru s Michalom Čuridlom nájdete na floreat-ideapark.sk.


 

Text: Miro Béreš Foto a video: Martin Palkovič