Začína sa Cinematik. Ktoré filmy si nesmiete nechať ujsť?

Desiatky domácich aj zahraničných premiér, udeľovanie cien medzinárodného významu, diskusie, prehliadky či prednášky určené širokej verejnosti aj filmovým profesionálom. Vo štvrtok 10. septembra sa Piešťany vďaka 15. ročníku medzinárodného filmového festivalu Cinematik premenia na centrum jedinečných filmových zážitkov. Návštevníci si ich budú môcť vychutnať naplno aj vďaka zvýšeným hygienicko-bezpečnostným opatreniam.

Cinematik sa tento rok uskutoční aj napriek viacerým organizačným zmenám vo svojej štandardnej dĺžke šiestich festivalových dní. Ten prvý pripadá už na štvrtok 10. septembra, kedy festivalové brány o 19:00 v Dome Umenia symbolicky otvorí slovenská premiéra Služobníkov (2020) Ivana Ostrochovského. Účasť na otváracom ceremoniáli prisľúbili aj tvorcovia tohto obsahom aj spracovaním výnimočného filmu.

Dej Služobníkov sa odohráva v roku 1980 v Československu, kde aj napriek blížiacemu sa prevratu stále vládnu tvrdé totalitné pomery. Nevyhýbajú sa ani kňazskému semináru, kam práve nastupujú hlavní hrdinovia snímky, Michal a Juraj. Miesto hľadania cesty k Bohu sa však už čoskoro ocitnú medzi mlynskými kameňmi znepriatelených frakcií vo vnútri cirkvi. Film vyniká silnou témou, podmanivým čiernobielym obrazom aj dôsledne budovanou atmosférou až skľučujúceho napätia. Jeho kvality vyzdvihli aj dramaturgovia 70. ročníka MFF Berlinale, kde mali Služobníci svoju svetovú premiéru. Práve na Cinematiku film budú môcť konečne po prvýkrát vidieť aj slovenskí diváci, do distribúcie sa dostane až 12. novembra.

 

Služobníci, samozrejme, nie sú zďaleka jediným pozoruhodným titulom, ktorý môžete počas nasledujúcich dní v Piešťanoch vidieť. O svoje tipy na výnimočné filmy z tohtoročného programu sa podelili aj členovia organizačného tímu festivalu:

Nádej (Håp, 2019) je nórsko-švédska dráma, v ktorej si Andrea Bræin Hovig a Stellan Skarsgård zahrali manželov čeliacich neľahkej situácii: Čo s ich vzťahom urobí smrteľné ochorenie? Film mal svetovú premiéru na Berlinale a Cinematik ho uvedie v rovnomennej sekcii Nádej, ktorá je venovaná filmom s pozitívnym posolstvom. Z tej pochádza aj ďalší tip – hudobná dráma Žltá ruža (Yellow Rose, 2019), v ktorej sa osamelá filipínska prisťahovalkyňa pokúša preraziť na americkej country scéne.

 

Jednou z najvyhľadávanejších je na Cinematiku každoročne sekcia Cesty slávy, ktorá reflektuje novinky z najprestížnejších festivalov sveta. Ak ich nestíhate všetky, organizátori odporúčajú nevynechať aspoň slovenské premiéry španielsko-francúzskej psychologickej drámy Matka (Madre, 2019), ktorá sa blysla v Benátkach, a dánskej rodinnej drámy Úplne normálna rodina (En helt almindelig familie, 2020), ktorá mala premiéru na festivale v Rotterdame. Prvý film je o žene, ktorá sa po rokoch vydáva po stopách nezvestného syna, v druhom sa rodina vyrovnáva s coming-outom transrodového otca. Pozornosť si určite zaslúži aj thajsko-írska dráma Jaskyňa (Nang Non, 2019) z festivalu v Pusane – dramatizuje skutočnú udalosť, pri ktorej chlapčenský futbalový tím uviazol na niekoľko dní v zatopenej jaskyni.

 

Tohtoročný Cinematik tiež poskytne štedrý priestor vynikajúcej kinematografii susedného Poľska. V sekcii Pod lupou si nenechajte ujsť napríklad rodinnú drámu Janusza Kondratiuka Ako pes s mačkou (Jak pies z kotem, 2018) alebo psychologický horor Adriana Paneka Vlkolak (Wilkolak, 2018) odohrávajúci sa medzi sirotami z koncentračného tábora. Organizátori do pozornosti dávajú aj drámu Reč vtákov (Mowa ptaków, 2019) zo života súčasných Varšavčanov, ktorá je spoločným dielom zosnulého filmára Andrzeja Żuławského a jeho syna Xawera, alebo výpravnú historickú drámu Božia krv (Krew Boga, 2018) Bartosza Konopku.

 

Samostatnú sekciu Rešpekt festival venuje tvorbe Wojciecha Smarzowského, jedného z najvýraznejších poľských filmárov dneška. Okrem jeho najnovšej snímky, kontroverzného diváckeho hitu Klér (Kler, 2018) z prostredia cirkvi, určite nevynechajte ani povojnovú drámu Ružena (Róza, 2011), v ktorej sa vdova po nemeckom dôstojníkovi zblíži s vojakom oslobodzovacej armády.

 

Tradičnou súčasťou Cinematiku je aj súťažná sekcia Meeting Point Europe – medzinárodná porota štrnástich filmových kritikov a kritičiek v nej rozhoduje o najlepšom európskom filme uplynulého roka. Usporiadatelia festivalu za sľubných kandidátov na ocenenie považujú napríklad ruský film Dlhaňa (Dylda, 2019) z povojnového Leningradu, ktorý získal viacero prestížnych ocenení už na festivale v Cannes, autorský debut britského filmára Marka Jenkina Návnada (Bait, 2019) o súboji rybárskych tradícií a turizmu, rakúsky environmentálny dokument Zem (Erde, 2019) alebo film Toto nie je pohreb, toto je zmŕtvychvstanie (This is Not a Burial, It’s a Resurrection, 2019) o boji afrických dedinčanov proti výstavbe vodnej nádrže.

 

Na Cinematiku si na svoje prídu aj milovníci kvalitných dokumentov. V domácej súťaži Cinematik.doc môžete nájsť napríklad aj experimentálny FREM (2019) Viery Čákanyovej, ktorý je plný podmanivých a zámerne ľudoprázdnych obrazov severskej prírody. Zo sekcie Čo dom dal zase organizátori dávajú do pozornosti česko-slovenských Kráľov videa (2020) o radostiach aj úskaliach amatérskeho dabingu 80. rokov. Neprehliadnite ani filmy z programovej sekcie O zvieratách a ľuďoch, ktorá prináša rôznorodé pohľady na naše vzťahy s ostatnými živočíšnymi druhmi. K tipom organizátorov patria najmä dokumenty Los reyes (2018) a Jej meno bolo Európa (Her Name Was Europa, 2020) či snový Cintorín (Cemetery, 2019) o poslednej ceste najstaršieho slona a jeho ľudského sprievodcu.

 

Príprava 15. ročníka Cinematiku je s ohľadom na aktuálnu situáciu o poznanie náročnejšia a nevyhla sa ani viacerým programovým či organizačným kompromisom. K najdôležitejším zmenám patrí, že tento rok nebudú k dispozícii lístky na jednotlivé projekcie. Do kinosál sa návštevníci dostanú len s akreditáciou, ktorú organizátori odporúčajú zakúpiť cez internet.

Vo všetkých priestoroch konania festivalu bude povinné a bezpodmienečné nosenie ochranných rúšok. K ďalším hygienickým opatreniam budú patriť všadeprítomné dezinfekcie rúk. Organizátori festivalu tento rok pristúpili k zrušeniu všetkých projekcií po 23:00. Polnočná sekcia Za hranicou kultu sa vrátane všetkých svojich titulov presúva do budúcoročného programu. Napriek tomu festival ponúkne 87 celovečerných, stredometrážnych a krátkometrážnych filmov.

Zdroj: Tlačová správa – MFF Cinematik