Vzniká Zelená cesta, ktorá má prevádzkovať cyklotrasu do Vrbového

Mestskí poslanci schválili vstup Piešťan do združenia miest a obcí s názvom Zelená cesta, ktorého cieľom je získať od štátu nepoužívanú železnicu a zmeniť ju na cyklochodník.

Zelená cesta vzniká z iniciatívy primátorov miest Piešťany, Vrbové a starostov obcí Trebatice, Krakovany, ktorými prechádza nevyužívaná železničná trať. Tieto samosprávy chcú nahradiť koľaje chodníkom pre cyklistov. Zámer má zároveň podporu Trnavského samosprávneho kraja, ale ten do združenia nevstúpi.

Téma na zastupiteľstve opäť vyvolala búrlivú debatu. Zástanca zachovania železnice a mestský poslanec Petr Veverka spochybnil tvrdenia, že železnica je vo veľmi zlom stave.

Podľa prezentovaných fotografií na nej chýbajú skrutky, niektoré podvaly sú deravé a spráchnivené. Aj preto sú koľaje v niektorých častiach vychýlené vertikálnym aj horizontálnym smerom.

V zastupiteľstve nakoniec prevážil názor, že železnicu je potrebné nahradiť cyklistickou cestou. „Z pohľadu cyklodopravy je toto ideálny projekt na podporu z IROP (Integrovaný regionálny operačný program, pozn. red.). Vieme dokladovať, že bude určený prevažne na dopravu za prácou. Benefitom bude rozvoj cestovného ruchu,“ povedal piešťanským poslancom starosta Trebatíc Juraj Valo.

Stanovisko ministerstva dopravy o tom, či predá nepoužívanú železnicu Zelenej ceste za symbolickú cenu alebo jej ju dá do prenájmu, zatiaľ nie je známe. Minister Arpád Érsek prisľúbil, že sa tým bude v blízkom čase zaoberať.

Odkúpenie železnice za jej účtovnú hodnotu, by mestá a obce s veľkou pravdepodobnosťou odmietli. Jej cena totiž môže presiahnuť až 2 mil. eur.

Výkonným riaditeľom združenia Zelená cesta bude Lukáš Pavlech, ktorý je manažérom Mikroregiónu nad Holeškou. Jeho cieľom je spojiť obce tohto regiónu cyklocestami. Aktuálne pracuje sa na spojení Chtelnice a Vrbového aj Veľkých Kostolian a Trebatíc.

Zástupcom Piešťan v dozornej rade združenia Zelená cesta bude poslanec Jozef Drahovský.

Starosta Trebatíc Juraj Valo vstup Piešťan do združenej privítal. Dodal, že pre samosprávy je akceptovateľný návrh, aby Zelená cesta získala od štátu železničnú trať do dlhodobého prenájmu: „Zostanú otvorené určité zadné dvierka. Ak o 40-50 rokov bude spoločenská požiadavka na obnovu železnice, štát bude mať koridor, v ktorom môže železnicu situovať.“

Text a ilustr. foto: Martin Palkovič