Piešťany Open MIC Live má za sebou tretí ročník
Piešťany Open MIC Live, alebo tzv. fašiangový Street ART Festival, ktorého tretí ročník sa konal 2. februára v priestoroch piešťanskej Elektrárne, si od prvého momentu, kedy sme sa dohodli na dátume kráčal veľmi kľukatou cestou.
Najprv komunálne voľby, keď sa nikto z kompetentných nevedel vyjadriť, či naše komunitné podujatie mesto podporí. Prvé zistenie: žiadne dotácie, hudobníci budú musieť hrať iba do klobúka. Druhé zistenie: naše domovské miesto ŽiWell, kde sa uskutočnili prvé dva ročníky sa z Winterovej sťahuje, takže treba riešiť zmenu priestorov.
V ústrety nám vyšla piešťanská Elektráreň, ktorej týmto ďakujeme za poskytnutie koncertnej sály a za zabezpečenie aparatúry a ozvučenia v spolupráci so Shramotom. Tretie zistenie: v Elektrárni nie je catering, potrebujeme nájsť sponzorov občerstvenia. Ako partner podujatia sa ponúkol Piešťanský pivovar a poskytol nám sud piva ŽiWell a pípu.
Ďalšími sponzormi bola Kofola a reštaurácia Blues, ktorá dodala na Open MIC výbornú pizzu. Grafické a webové spracovanie pre nás robili piešťanské firmy Fobos group a Soltec, mediálne Open MIC podporili Nový Populár, Pnky, ZPiešťan a Piešťanský denník. Celkovú organizáciu podujatia zabezpečila firma Emerald.
Teraz k hudbe. Open MIC Live 2019 začal krátko po 16.00 vystúpením Jána Poláka, talentovaného gitaristu s dlhou históriou, ktorého v lete môžete stretnúť aj ako pouličného muzikanta v centre Piešťan.
Potom sa pripojila gitaristka, speváčka a hudobníčka Ildikó Kali, aby predstavila svoj recitál Pieseň pohanky, čo sú zhudobnené básne a prearanžované ľudové piesne, ktoré spievala a hrala s doprovodom gitary a vrstvením zvukov pomocou loopera.
Ďalším účinkujúcim bol Branislav Hargaš alias Tu-har-gash, ktorý zahral samostatne, ako aj s doprovodom domovskej kapely Dúhové Eminencie. Jeho vystúpenie bolo zaujímavým výletom do rôznych hudobných kultúr a predstavením tradičných a netradičných world music nástrojov.
Krátkym, ale živelným, unplugged vstupom prispeli Random Choices, v zložení dve akustické gitary, harmonika a spev.
Noel McCarthy and Band ma prekvapili hlbokým až zamatovo analógovým zvukom a úplne novým Hammond organom. Keďže Open MIC je z podstaty festivalom autorskej a tradičnej ľudovej tvorby, Noel a kapela zahrali írske ľudové skladby v rockovom prevedení. Ich vystúpenie bolo jedným z najlepších, či už muzikantsky alebo zvukovo.
Keďže sme boli časovo limitovaní do 22.00, Marek Martinkovič alias Mustage, ktorý hrá na basu a elektrickú gitaru v doprovode loopera a automatického bubeníka musel svoj set trochu skrátiť, avšak keď sa k nemu pripojili Adam Gálik na bicích a Ján Polák na elektrickej gitare, z jeho vystúpenia sa stala silná a spontánna jam session.
Kapela Mu Zamako Pe, ktorá zvyčajne hráva s huslistom alebo trubkárom, zahrala v sobotu vo štvorici, v zložení dve elektrické gitary, basa a bicie. Hoci sólový nástroj im trochu chýbal, ich kvartetové prevedenie autorských skladieb bolo príjemným premostením večera do jeho záverečnej časti.
Miloslav Kollár predniesol svoj autorský etno-folk s doprovodom na akustickej gitare. Jeho piesne sú reflexiou voľnomyšlienkarstva a ponúkajú pozitívny pohľad na malicherné, ale aj závažné problémy s farebnou optikou 60 rokov.
Vyvrcholením večera bolo vystúpenie elektro world music hudobníka Jozefa Hnidzika alias JuJu Planet Dub, ktoré prinieslo nádhernú zvukovú koláž a do bodky naplnilo slová autora a účinkujúceho v jednej osobe o multikultúrnej fúzii elektro etna s doprovodom indického sitára a hlbokým subovým basom.
Ak by som to mal všetko zhrnúť, tretím ročníkom podujatia Piešťany Open MIC Live sa nám podarilo na pár hodín premostiť mainstreamovú a komunitnú spoločnosť a napriek tomu, že podujatie sa uskutočnilo bez rozpočtu a bez vstupného, návštevníci si ho dokázali ufinancovať. Dúfam, že v budúcom roku sa nám podarí posunúť Open MIC Live o krok ďalej a aj jeho prostredníctvom prinesieme Piešťanom viac komunitnej zábavy a možno aj novú skupinu turistov.
Text: Branislav Galo