Múzeum získalo súbor paličkovanej čipky a súboru historických pohľadníc
Vďaka finančnému grantu, ktorý Balneologické múzeum Imricha Wintera získalo v roku 2023 a z verejných zdrojov ho poskytol Fond na podporu umenia na akvizíciu zbierkových predmetov do fondov etnografie a balneohistórie sa podarilo do múzea získať hodnotné súbory zbierkových predmetov.
Do etnografie sme získali súbor 7 obrazov vytvorených unikátnou technikou paličkovania – paličkovanou čipkou. Ich autorom je už nežijúci tvorca z Piešťan Ing. Víťazoslav Mišík (22. 03. 1924, Piešťany ጀ 8. 1. 1992, Piešťany). V polovici 40. rokov 20. storočia viedol obchod s výšivkami v Piešťanoch. Neskôr pracoval v Slovenskej akadémii vied. V. V. Mišík bol výtvarne nadaný, venoval sa kresbe a vyšívaniu a v závere života paličkovaniu. Ovplyvnila ho Dr. Ema Marková-Okályová, ktorej zásluhou sa naučil paličkovať. Obrazy si sám navrhoval a sám aj vytváral. Viedol kurzy paličkovania a v časopise Dorka uverejňoval seriál o paličkovaní. V roku 1988 vydal monografiu „Škola paličkovania“, jeho druhú monografiu „Opletané paličkované čipky“ vydali jeho deti v roku 2017. Svoje diela prezentoval na výstavách po Slovensku i v zahraničí. Napríklad v Česku, Nemecku a v Los Angeles (USA) a i. Poslednými výstavami jeho diel bola výstava v Piešťanoch (2017), v Múzejnom a galerijnom centre vo Valašskom Meziříčí (2019, Česká republika). Jeho diela sú mimoriadne vysoko hodnotené a nie sú bežnými dielami paličkovanej čipky ale z celoslovenského hľadiska unikátnymi obrazmi vytvorenými touto technikou. Spojil v nich tradičnú paličkovanú čipku a jej tradičné motívy a svoju výtvarnú invenciu.
Po získaní a spracovaní súboru sme ho vystavili na výstave Premeny čipky, ktorú sme usporiadali vo výstavných priestoroch múzea vo Vile dr. Lisku a pre verejnosť otvorili 18. 6. 2024.
Na výstave je okrem diel V. Mišíka zastúpená aj paličkovaná čipka súčasného tvorcu Mgr. Michala Halabrína, ktorý sa venuje výrobe najmä myjavských tylových čipiek a novomestských čipiek, vytvára čipkované obrazy a aplikuje čipky na odev. Vystavená je aj roľnícka paličkovaná čipka regiónu západného Slovenska, banícka paličkovaná čipka vyrábaná v baníckych oblastiach Slovenska, priemyselne vyrobené čipky a ich vzorkovníky, čepce zo zbierky pani Evy Kleinovej, rôzne druhy čipiek na odeve. Výstavu podporilo Mesto Piešťany.
Druhým súborom, získaným vďaka grantu Fondu na podporu umenia je súbor historických pohľadníc kúpeľov na území Slovenska. Pohľadnice pochádzajú prevažne z obdobia existencie Rakúsko-uhorskej monarchie (do roku 1918), časť pohľadníc je z medzivojnového obdobia. Veľmi veľa pohľadníc je práve z lokalít, kde v minulosti existovali kúpele a dnes sú už zaniknuté. Medzi pohľadnicami je aj kolekcia pohľadníc z v minulosti a aj dnes existujúcich (živých) kúpeľov, ktoré zbierkový fond múzea neobsahuje (napríklad vzácne litografické kolorované pohľadnice Bardejovských Kúpeľov, ktoré v našich zbierkach doteraz úplne absentovali). Získali sme i vzácne pohľadnice datované do 90. rokov 19. storočia. Najstaršie medzi nimi sú: kolorovaná litografická pohľadnica kúpeľov Sliač odoslaná v roku 1895 a kolorovaná pohľadnica kúpeľov Korytnica, taktiež odoslaná v roku 1895. Radíme ich k unikátnym a v súčasnosti už málo dostupným pohľadniciam. Z 19. storočia sa v súbore nachádzajú aj pohľadnice z týchto lokalít: Bardejovské Kúpele (1899 – 3 ks), Bratislava – Železná studnička (1898), Brusno (1898, 1899), Čiernohorské kúpele (1898), Číž (1899), Herľany (1899), Ľubochňa (1897), Novoveské kúpele (1899), Poprad – Kvetnica (1898), Sliač (1899 – 2 ks), Štós (1899), Trenčianske Teplice (1898), Turčianske Teplice (1898, 1899), Turzovské kúpele (1898, 1899). Výber z nich sme vystavili v expozícii Dejiny kúpeľov a kúpeľníctva na Slovensku.
Súbor ako celok významne obohatil zbierkový fond BM IW a sčasti doplní absentujúce miesta v mapovaní histórie slovenského kúpeľníctva plne v súlade so zameraním múzea a s dôrazom na jeho celoslovenskú pôsobnosť v špecializácii na dejiny kúpeľov a kúpeľníctva na Slovensku.
Vladimír Krupa