Máme byť na čo hrdí: Piešťany ako mekka automobilového dizajnu

Výstava Autolinea Czechoslovakia 1959 – 1989 prezentuje nápady štrnástich autorov z celého Československa a hneď štyria z nich sú Piešťanci. Peter Chudý, Andrej Chotváč, František Nemec a Vladimír Enzo Žák konštruovali prototypy automobilov porovnateľné s európskou špičkou.

„Piešťany sú liaheň veľmi zaujímavých ľudí v oblasti automobilového dizajnu a motoristického športu,“ hovorí Maroš Schmidt zo Slovenského múzea dizajnu. Je to najmä vďaka Veľkej cene Slovenska – automobilovým pretekom, ktoré do kúpeľného mesta lákali pretekárov z celej Európy.

Tunajší automobiloví nadšenci mali vďaka tomu kontakt s najmodernejšími technológiami a trendmi v oblasti dizajnu.

Potvrdzuje to aj architekt Peter Chudý, spoluautor výstavy Autolinea Czechoslovakia 1959 – 1989, ktorú v spolupráci so Slovenským múzeom dizajnu otvorili v Dome umenia.

Maroš Schmidt, Slovenské múzeum dizajnu

Podľa odborníkov bolo už v tom čase Československo automobilovou veľmocou a kúpeľné mesto v celej republike vynikali vďaka nadšencom motoristického športu.

Okrem Petra Chudého prezentuje výstava aj diela ďalších Piešťancov – Andreja Chotváča, Františka Nemca a Vladimíra Enza Žáka.

„Veľká cena Slovenska rozprúdila v Piešťanoch obrovský záujem o motoristický šport a s tým spojený záujem o tvarovanie karosérií. To nie sú len výtvarníci, ale veľakrát aj konštruktéri – ľudia, ktorí v garáži strávili všetok svoj voľný čas, aby mohli dosahovať perfektné výsledky. Všetci títo ľudia v Piešťanoch urobili veľa funkčných automobilov,“ pokračuje Maroš Schmidt.

V spolupráci s Petrom Chudým sa rozhodli tieto diela opäť predstaviť verejnosť. Koncept, ktorého úlohou je hľadať zabudnuté návrhy a modely, nazvali archeodizajn.

„Napríklad materiály, ktoré sú vytvorené v roku 1967, chceme zdokumentovať, aby neboli pochybnosti o tom, aké technické riešenia a aké kvality mali. To je princíp archodizajnu – s tvorcami treba hovoriť vtedy, keď žijú a nie to pracne hľadať, keď zomrú,“ vysvetľuje Peter Chudý.

Architekt a automobilový dizajnér Peter Chudý

Práve postery vystavené v Dome umenia sú základom archeodizajnu. Nasledovať bude dokumentácia každého projektu a niektorých prípadoch aj vytvorenie funkčných modelov. Jedným z nich by mal byť legendárny Giom 1, na ktorom pretekal František Nemec.

„Robí sa replika toho auta, lebo neviem, kde skončil originál. Ja som ho predal kamarátovi, ktorý utiekol do Rakúska. Proste nevieme, čo sa s ním stalo,“ prezradil na výstave úspešný automobilový pretekár.

Giom 1, ale aj množstvo ďalších automobilov, ktoré vznikli nielen v Piešťanoch aj v celom Československu, môžu návštevníci spoznať prostredníctvom modelov a posterov vystavených v Dome umenia do 25. marca.

Andrej Chotváč: Coupe 1977

Text a foto: Martin Palkovič