Aktuálny ročník filmového festivalu Cinematik v Piešťanoch premietne aktuálny výber slovenskej kinematografie (v minoritnej aj v majoritnej koprodukcii) v pravidelnej sekcii Čo dom dal.
Premiérovou novinkou v sekcii bude snímka Nina Juraja Lehotského, ktorá mala svetovú premiéru na tohtoročnom festivale v Karlových Varoch. Najnovšie si ju do programu vyhliadol aj filmový festival v kanadskom Toronte. Lehotský rozpráva príbeh dvanásťročnej Niny. Ninin svet sa jej rozpadá pred očami, rodičia sa rozvádzajú. Nina im nerozumie a cíti sa opustená a oklamaná. Jej jedinou istotou sa stáva plávanie, ktoré ju upokojuje a nahrádza všetko, čo jej doma chýba. Keď je zrazu Ninina účasť na plaveckých pretekoch ohrozená, rozhodne sa pre radikálny krok.
Na divákov čaká aj svetová premiéra nového slovenského poviedkového filmu DOGG, štvorice režisérov Slávo Zrebný, Vilo Csino, Enrik Bistika a Jonáš Karásek. Štyri poviedky, ktorých základom sa stala jedna z najčastejšie sa prejavujúcich ľudských emócií – strach. Strach z viditeľného aj neviditeľného, jeho schopnosť morfovať sa do stále nových tvarov.
Vo svetovej premiére bude uvedený aj dokument Tisíckrát Jááánošííík alebo zrod legendy režiséra Juraja Štepku. Tvorcovia štylizovaného filmového hraného dokumentu sledujú takmer polstoročný trpko-smiešny osud hry a divadla od premiéry v Radošine v roku 1970 až po poslednú inscenáciu Jááánošííík po tristo rokoch. Film rozpráva o neľahkom desaťročnom schvaľovaní inscenácie v čase normalizácie, ale aj o následnom diváckom i kritickom prijatí, o radosti z hrania a dlhoročnom prepojení legendárneho divadla so svojimi divákmi.
V Piešťanoch budú mať diváci možnosť zhliadnuť aj aktuálneho víťaza karlovarského festivalu, českú poetickú snímku Křižáček, tiež v slovenskej premiére. Nový film Václava Kadrnku spracováva romantickú báseň Jaroslava Vrchlického Svatojanský křižáček. Hrdinom historickej road movie je otec (Karel Roden), ktorý hľadá svojho strateného syna. Snímke dominuje minimalizmus a vizuálne pôsobivý obraz. V sekcii uvedie festival aj drámu Out, ktorá v tomto roku reprezentovala domácu kinematografiu na festivale v Cannes. Režisér Gyӧrgy Kristóf rozpráva príbeh Ágostona, rodinne založeného päťdesiatnika, ktorý sa vydá na cestu po východnej Európe v zúfalej snahe nájsť si prácu a splniť si sen – chytiť veľkú rybu.
Festival premietne tiež posledný film českého režiséra Jana Němca Vlk z královských vinohrad, ktorý sa spomienkovo vracia k dávnejšej návšteve Němca na festivale v Cannes v roku 1965 a jeho následných problémoch pri príchode do rodnej krajiny. Mladého Jana si zahral český herec Jiří Mádl a režisérovo alter ego stvárnil Karel Roden, ktorý je aj rozprávačom príbehu. Názov filmu zámerne pripomína snímku Marina Scorseseho Vlk z Wall Street.
Ďalším pôsobivým titulom v sekcii Čo dom dal bude dokumentárna esej Kupónová privatizácia. Film režiséra a scenáristu Martina Kohouta. popisuje známe udalosti ekonomickej transformácie z deväťdesiatych rokov minulého storočia v bývalom Československu. Zameriava sa na „preslávenú“ metódu prerozdelenia majetku, ktorá sa stala jadrom transformácie, ale aj následných rozporov.
V aktuálnom ročníku nájdeme na Cinematiku aj špeciálnu sekciu Rešpekt Special, plnú zaujímavých filmov. V sekcii sa predstavia najnovšie filmy tvorcov, ktorí cenu Rešpekt získali na niektorom z minulých ročníkov piešťanského festivalu. Sekcia uvedie štvoricu filmov, dva z nich dokonca v slovenskej premiére. Prvým zo štvorice filmov je hudobný dokument Jota de Saura od kultového Carlosa Sauru, v ktorom režisér rozjíma nad tradičným tancom a hudbou svojej domoviny. Ďalším titulom je francúzsko-belgická snímka Saint Amour. Režisérske duo Benoît Delépine a Gustave Kervern rozpráva príbeh otca a syna, ktorí sa vyberú na vidiecky festival po vinnej ceste v taxíku.
Sekcia Rešpekt Special prinesie aj zatiaľ posledný film Nicolasa Windinga Refna Neon Demon. Hrdinkou snímky je mladé dievča Jesse, ktoré sa rozhodne stať sa modelkou. Jej mladosť a dravosť však otvára konkurenčný priestor, kde sa stretáva s ostatnými, po kráse závislými modelkami, ktoré sú pre svoj vzhľad ochotné urobiť takmer hocičo. Ako posledný film je vo výbere zaradená čiernobiela dráma francúzskeho režiséra Françoisa Ozona Frantz z obdobia tesne po prvej svetovej vojne. Hlavná postava, mladá Nemka, oplakáva svojho mŕtveho snúbenca. Vo Francúzsku však stretáva záhadného muža, ktorý na hrob jej snúbenca nosí kvety. Ich spoločné stretnutie im zmení životy.
12. ročník Cinematiku v spolupráci so známym filmovým portálom Kinema.sk prináša opakovane silnú a rôznorodú sekciu, výstižne pomenovanú Kinema choice. Festivalový tím do výberu zaradil filmy, ktoré boli ocenené na svetových prestížnych festivaloch nielen samotnou porotou, ale tešili sa aj záujmu divákov.
Popri iných festival uvedie nový film režiséra Andreja Zvjaginceva Bez lásky (Neľubov), ktorý mal premiéru na tohtoročnej súťaži filmového festivalu v Cannes a získal Cenu poroty. Ruský tvorca naposledy zaujal snímkou Leviatan, ktorá pojednávala o boji jednotlivca voči nespravodlivému systému. Za svoje dielo získal viacero ocenení, medzi inými napríklad Zlatý glóbus za najlepší zahraničný film. Aj tentoraz si Zvjagincev vybral silnú tému. Príbeh sa sústreďuje na manželský pár v kríze. Ich prebiehajúce rozvodové konanie naruší zmiznutie syna, ktorý sa vytratil počas jednej z ich vypätých hádok. Manželia musia svoje osobné spory dať zrazu bokom. Aby svoju ratolesť našli, sú nútení sa opäť spojiť do jedného tímu.
Ďalším silným titulom, ktorý divákom predstaví tohtoročný Cinematik, bude víťaz v kategórii najlepší film na tohtoročnom festivalu v Berlíne. Maďarský film O tele a duši (A Teströl és Lélekröl) režisérky Ildikó Enyedi rozpráva nekonvenčnú love story dvoch rôzne postihnutých ľudí. Jedným z nich je starnúci finančný riaditeľ a druhou mladá a plachá kontrolórka kvality mäsa. Obaja postupne zisťujú, že sa im snívajú rovnaké sny – uprostred zasneženého lesa sú laňou a jeleňom. Krehká tenká čiara medzi realitou a snom, medzi telom a dušou. Jednu z hlavných postáv filmu si zahrala slovenská rodáčka Alexandra Borbély.
Nemenej pôsobivý odkaz prinesie dokument Sergeia Loznitsu Austerlitz. V Európe stále jestvujú miesta, ktoré svojou vlastnou existenciou pripomínajú bolestné spomienky na holokaust. Snímka staticky pozoruje návštevníkov bývalého koncentračného tábora, ako sa na pietnom mieste správajú, ako fotia samých seba, ako sa smejú, rozprávajú. Dejiny sa menia. Snímka spolu s divákmi hľadá odpovede, či to nie je už len turistická atrakcia, či sa zmenila ľudská podstata a čo vlastne na týchto miestach hľadáme. Film uvedie Cinematik v slovenskej premiére.
Pravidelná súčasť Cinematiku prinesie aj novinku velikána svetovej kinematografie Michaela Hanekeho. Bude to slovenská premiéra jeho najnovšieho filmu Happy End. Dráma popisuje rodinu, žijúcu vo francúzskom mestečku Calais počas prebiehajúcej utečeneckej krízy. Film sa dá čítať ako voľné pokračovanie Hanekeho ostatného filmu Láska. Hlavná postava Georges (Jean-Louis Trintignant) sa po smrti svojej manželky presťahoval ku svojej rodine, kde žije ďalej svoj život. Centrom príbehu je však mladá Eve, vnučka domáceho pána a jej pohľad na svet. Časť filmu je preto nasnímaná modernejšie, na mobilný telefón.
Text: Tlačová správa/MFF Cinematik