Pure Energy: Súčasné umenie v Elektrárni
Warning: Illegal string offset 'alt' in /data/6/1/614b7d31-fe80-4236-a239-9edf38a5930e/zpiestan.sk/web/wp-content/themes/zpiestan_2.0/page-templates/ads-top_article_banner.php on line 14
Warning: Illegal string offset 'caption' in /data/6/1/614b7d31-fe80-4236-a239-9edf38a5930e/zpiestan.sk/web/wp-content/themes/zpiestan_2.0/page-templates/ads-top_article_banner.php on line 15
Warning: Illegal string offset 'sizes' in /data/6/1/614b7d31-fe80-4236-a239-9edf38a5930e/zpiestan.sk/web/wp-content/themes/zpiestan_2.0/page-templates/ads-top_article_banner.php on line 16
Warning: Illegal string offset 'large' in /data/6/1/614b7d31-fe80-4236-a239-9edf38a5930e/zpiestan.sk/web/wp-content/themes/zpiestan_2.0/page-templates/ads-top_article_banner.php on line 16
Výstava Pure Energy predstavuje ukážku svetelných objektov a diel súvisiacich so svetlom v rámci súčasnej tvorby popredných slovenských autorov mladšej generácie (Viktor Frešo, Marek Kvetán, Marcel Mališ, Martin Sedlák), známych nielen doma, ale aj v zahraničí.
Plastiky a sochárska tvorba patria medzi najstaršie výtvarné prejavy, avšak v spojení s elektrickou energiou sú ešte stále pomerne novým fenoménom vo výtvarnom umení. I keď prvé „elektrické inštalácie“ či skôr svetelné objekty v svetelno-kinetickej, alebo aj futuristickej tvorbe už bádať v tretej dekáde 20. storočia, napríklad aj v kineticko-svetelnej inštalácii „Edisonka“ od Zdeňka Pešánka na Edisonovej transformačnej stanici v Prahe roku 1930, ktorá sa stala prvou verejnou kinetickou plastikou na svete.
Následne v priebehu 20. storočia sa z času načas objavovali epochy, keď boli svetelné inštalácie viac na výslní. Napríklad v 60. rokoch v rámci pop-artových a op-artových objektov, alebo v 80. rokoch, keď postmoderna často využívala neónové nápisy a svetelné inštalácie v rámci konceptuálnej tvorby.
Selekciou vystavených diel som sa snažil poukázať aj na rozmanitosť súčasnej autorskej produkcie jednotlivých autorov, či už je to sofistikovaný minimalizmus, prítomný napríklad v neónovej ohýbanej trubici ako konštrukcii stoličky od Martina Sedláka, alebo romantizujúci konceptualizmus Mareka Kvetána v podobe kryštálových lustrov inštalovaných na podlahe, ako aj ready – made svetelné inštalácie, často apropriujúce si artefakty z hudobného sveta a následne recyklujúce do výslednej podoby, ktorej nikdy nechýba manieristický cynizmus, tak príznačný pre diela Viktora Freša.
Zaujímavé sú aj maľby Marcela Mališa, ktorý sa vo svojej novej sérii akrylov na plátne „Everything !“ venuje problematike svetla z takmer vedecko-analytického hľadiska. Spomínaná výstava, ktorá je na mieru „šitá“ pre priestory galérie Elektrárňa Piešťany, chce poukázať na to, že aj čisto technologické aspekty, akými sú napríklad elektrická energia a svetlo, sa v uchopení kreatívnych jednotlivcov stávajú plnohodnotnou súčasťou umeleckého diela už od počiatkov moderny na začiatku 20. storočia, pričom si uchovali všetky svoje avantgardné atribúty aj v tvorbe súčasného umenia. Keď sa spojí umenie a veda, vždy je to pozitívny posun pre celé ľudstvo.
Text: Andrej Jaroš, kurátor
PURE ENERGY: Viktor Frešo, Marek Kvetán, Marcel Mališ a Martin Sedlák
Galéria Elektrárňa Piešťany: 4.12. 2015 – 31.1.2016
Foto: Martin Palkovič