Deň architektúry odhalil umenie, ktoré si nevšímame

V záplave vizuálneho smogu zanikajú diela, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou verejného priestoru. V Piešťanoch máme sochy a plastiky od významných autorov, ale prechádzame okolo nich bez povšimnutia.

ecobolle3

Vedeli ste, že autorom plastík zvierat na sídlisku Prednádražie je Vladimír Kompánek? Jeho diela sa na aukciách predávajú za tisíce eur, na piešťanskom detskom ihrisku však chátrajú. Architektka Eva Rohoňová chcela na sobotnom cyklovýlete v rámci Dňa architektúry poukázať práve na takéto prvky verejného priestoru.

Asi 30 účastníkov sa stretlo pri soche Barlolámača, ktorý je najznámejšou tunajšou ukážkou umenia v architektúre. Trasa komentovanej prechádzky viedla smerom k stanici. Čím ďalej od centra, tým sú umelecké prvky nenápadnejšie a zaujímavejšie.

Kedysi ich dobrovoľne financovali investori stavieb (Barlolámač), neskôr vznikali na základe legislatívnych nariadení (Óda na mladosť pred Domom umenia) a aktuálne sa z verejného priestoru vytrácajú.

„Mojim cieľom bolo, aby ľudia spoznali predchádzajúce hodnoty. Vďaka tomu dokážeme oceniť aj to, čo je nové,“ povedala architektka Eva Rohoňová s odkazom na množstvo diel, ktoré vznikli z ideologických dôvodov počas socializmu.

Aj vďaka vtedajšej nekoncepčnej výsadbe zelene sú mnohé z nich dnes takmer neviditeľné. Deň architektúry však upozornil aj na ne. Vo fotogalérii si niektoré z nich môžete pozrieť aj vy.

Barlolámač vznikol (Robert Kühmayer, 1933) v roku 1933 na objednávku rodiny Winterovcov. Autor: Robert Kühmayer

Barlolámač (Robert Kühmayer, 1933) vznikol na objednávku rodiny Winterovcov

Óda na radosť (1980, Emil Venkov) plastika je súčasťou projektu Domu umenia, okoloidúcich má prilákať k budove

Óda na radosť (Emil Venkov, 1980) plastika je súčasťou projektu Domu umenia, okoloidúcich má prilákať k budove

Matka (1982, L. Jakubčík) - socha mala dodatočne poukázať na funkciu budovy, ktorá bola v tom čase detskou nemocnicou. Pôvodne išlo o vilu so sanatóriom Dr. Švorca

Matka (L. Jakubčík, 1982) – socha mala dodatočne poukázať na funkciu budovy, ktorá bola v tom čase detskou nemocnicou. Pôvodne išlo o vilu so sanatóriom Dr. Švorca

Posledný list (Valér Vavro, 1967) socha je súčasť sídliskového útvaru "Stred", ktorý je prvým povojnovým urbanistickým celkom v Piešťanoch

Posledný list (Valér Vavro, 1967) socha je súčasť sídliskového útvaru „Stred“, ktorý je prvým povojnovým urbanistickým celkom v Piešťanoch

Múdrosť času (Andrej Rudovský, 1973)

Múdrosť času (Andrej Rudovský, 1973) – reprezentuje moderný prúd slovenského sochárstva

Dvojvila staviteľov Halzl a Krátky z roku 1911 má na fasáde pomerne bohatú výzdobu, ktorá vyjadrovala postavenie majiteľov

Dvojvila staviteľov Halzl a Krátky z roku 1911 má na fasáde pomerne bohatú výzdobu, ktorá vyjadrovala postavenie majiteľov

Obmena domového znamenia na Námestí SNP v tomto prípade odkazuje na investora

Obmena domového znamenia na Námestí SNP v tomto prípade odkazuje na investora

Hory (Ľ. Jakubčík, 1984) variabilná kameninová plastika, ktorá mohla sĺúžiť aj ako detská kĺzačka

Hory (Ľ. Jakubčík, 1984) variabilná kameninová plastika, ktorá mohla sĺúžiť aj ako detská kĺzačka

Plastika na fasáde vznikla ako povinné percento umenia v rámci projektu obchodného domu Prior

Plastika na fasáde vznikla ako povinné percento umenia v rámci projektu obchodného domu Prior

Rieka (Rudolf Uher) súčasť sídelného územia "Prednádražie"

Rieka (Rudolf Uher) súčasť sídelného územia „Prednádražie“

Štylizované zvieratá (Vladimír Kompánek, 1973) súčasť detského ihriska na Staničnej ulici

Štylizované zvieratá (Vladimír Kompánek, 1973) súčasť detského ihriska na Staničnej ulici

Victoria Regia (Rudolf Krajíček) jedna z početných fontán, ktoré vznikali za účelom vytvorenia "mesta fontán"

Victoria Regia (Rudolf Krajíček) jedna z početných fontán, ktoré vznikali za účelom vytvorenia „mesta fontán“

Text a foto: Martin Palkovič