Pivovar: Dvanástka sa minula už v deň otvorenia

Záujem návštevníkov Piešťanského pivovaru predčil všetky očakávania. Napriek tomu, že pivo sa varilo už niekoľko týždňov, v deň otvorenia sa 12° nefiltrovaný červený ležiak minul. Ľudia stáli v dlhých radoch, aby mohli prvé piešťanské pivo ochutnať, ale lákali ich aj koncerty kapiel Fuera Fondo a Slniečko. V noci sa o zábavu postarala Ľudová hudba Petra Obucha.

Pivovar oficiálne otvoril svoje brány v sobotu 11. apríla o 14.00 h, ale nedočkaví priatelia jeho majiteľov mohli zlatý mok uvarený v Piešťanoch ochutnať už predtým. „Bolo to iba na pol ceste k finálnemu produktu,“ povedal krátko po otvorení jeden zo spolumajiteľov Aurel Rusnák.

Dodal, že prvá vykvasila IPA, teda India Pale Ale. Pivo uvarené podľa postupu, ktorý vznikol koncom 19. storočia vo Veľkej Británii, keď impérium potrebovalo dostať obľúbený nápoj do svojich vzdialených kolónií. Špeciálny proces výroby zabezpečil, že pivo vydržalo dlhšiu dobu čerstvé a chutné.

V Piešťanoch varia jeho americkú verziu, má až 14°. „Používa sa tu iný druh kvasiniek, preto vykvasila IPA ako prvá. Pivom začína byť už za 15 dní, na rozdiel od pív plzenského tipu, ktoré poznáme u nás. Tie kvasia pri nižších teplotách, trvá im to dlhšie a potrebujú sa odležať,“ vysvetlil A. Rusnák.

Dodal, že v Piešťanskom pivovare budú variť viacero druhov piva, medzi nimi aj sezónne špeciály. Kapacita výroby je 60-tisíc litrov ročne, plánujú však rozšírenie o ďalších 40-tisíc litrov.

Podľa nášho malého prieskumu návštevníkom v prvý deň najviac chutila dvanástka. Možno aj preto sa ešte pred polnocou minula. IPA je podľa niektorých príliš drahá, ale znalcov cena neodradila. Jedenástka zapôsobila svojou ľahkosťou najmä na ženy a šoféri ocenili pivnú limonádu. Vzorku z Piešťanského pivovaru si mohli odniesť domov aj vo fľaši.

Spolumajiteľ nevylúčil ani export: „Problém je stým, že pivo má obmedzenú trvanlivosť a musí byť zachladené. Ak ho budeme predávať ďalej, musia sa oň prevádzky vedieť postarať. Aby to nedopadlo tak, že bude prekvasené a bude mať veľa kyslosti.“

Pivo sa tak možno stane ďalšou komoditou, ktorá naše mesto preslávi aspoň medzi znalcami. Malé remeselné pivovary sa na Slovensku presadzujú veľmi ťažko, v susedných Čechách však vyrábajú tento nápoj takmer v každom väčšom meste a je jedným z lákadiel cestovného ruchu.

Doplnené 12. apríla o 23.30: Po vyhodnotení úvodného dňa majitelia predpokladajú, že pivovar navštívilo 3 až 4-tisíc ľudí. Považujú to za veľmi príjemné prekvapenie. Akcia trvala do pol štvrtej ráno a ešte o druhej hostia tancovali pri hudbe cimbalovky.

„Predali sme 1 300 litrov svetlej Jedenástky, 1 000 litrov polotmavej Červene veže a 300 litrov prvej piešťanskej ipy,“ informoval spolumajiteľ Tomáš Polerecký. Dodal, že produkty známeho rožňavského pivovaru Kaltenecker mali slabý odbyt, keďže ľudia prišli ochutnať najmä pivo z Piešťan.

Napriek tomu by v budúcnosti radi predstavili aj zaujímavé pivá z iných malých pivovarov a ukázali Piešťancom pivnú pestrosť. „Neexistuje človek, ktorému nechutí pivo, iba človek, čo ešte neochutnal to správe,“ uzavrel T. Polerecký.

DSC_0060DSC_0003 DSC_0006 DSC_0023 DSC_0026 DSC_0073    DSC_0063 DSC_0048 DSC_0091DSC_0101 DSC_0108 DSC_0126 DSC_0154DSC_0140 DSC_0167

Foto: Martin Palkovič